مرورگر شما (Internet Explorer 8) از رده خارج شده است. این مرورگر دارای مشکلات امنیتی شناخته شده می باشد و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×
نسخه مرورگر شما قدیمی است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وب سایت را به خوبی نمایش دهد.
جهت به روز رسانی مرورگر خود اینجا کلیک کنید.
×
کتاب فارسی فارماکوکینتیک
بیوفارماسی و فارماکوکینتیک از مباحث بسیار مهم و پیوند ­دهنده علوم مختلف در داروسازی هستند. بیوفارماسی، دانش مطالعه خواص فیزیکوشیمیایی دارو و فرآورده دارویی به صورت برون‌تن، و در ارتباط با فراهمی زیستی دارو به صورت درون‌تن، و تأثیر درمانی مطلوب دارو است. بدین­سان، بیوفارماسی، خواص فیزیکی و شیمیایی دارو و فرآورده دارویی را به عملکرد بالینی درون‌تن آن‌ها پیوند می‌دهد. فارماکوکینتیک را نیز می توان به­عنوان دانش استفاده از تعاریف و معادلات کینتیک در توصیف سرنوشت دارو در بدن دانست.
بدون تردید می­توان ادعا نمود که بیوفارماسی و فارماکوکینتیک از مباحث اساسی هستند که در طراحی و توسعه دارو، طراحی فرمولاسیون­های کارآمد و بهینه، ارزیابی فرمولاسیون­های ژنریک، تنظیم رژیم­های درمانی در گروه­های مختلف بیماران، پیشگویی بسیاری از تداخل­های دارویی در بیماران، هشدار در مورد بسیاری از تداخل­های غذا-دارو، و پایش غلظت­های خونی دارو به­منظور دستیابی به درمان بهینه و اجتناب از غلظت­های نامناسب پلاسمایی کاربرد دارند. بر این­اساس آموزش این دانش در دانشجویان داروسازی، آنان را در زمینه­های شغلی مختلف داروسازی توانمندتر می­سازد. کتاب­های زیادی در زمینه فارماکوکینتیک در دنیا به رشته تحریر درآمده­اند. در این میان، بعضی از کتابها به­صورت عمیق و تخصصی وارد مباحث ریاضی در فارماکوکینتیک شده­اند، و بعضی نیز اگرچه به زبان ساده به نگارش در­آمده­اند، اما برخی از مباحث کاربردی مورد نیاز دانشجویان داروسازی را پوشش نمی­دهند. کتاب Applied Biopharmaceutics and Pharmacokinetics برای سال­ها کتاب مرجع دانشجویان داروسازی کشور بوده و در سال 2015 نیز آخرین ویرایش آن (ویرایش هفتم) که در برگیرنده مباحث جدیدتری نیز هست، در دسترس علاقه­مندان قرار گرفته است. مفاهیم فارماکوکینتیک در این کتاب به­سادگی بیان شده­اند و علاوه بر آن، انواع مختلفی از سؤالات، تمرین­ها و مسائل حل­شده یا حل­نشده، کمک وافری به فهم ساده­تر این مطالب به دانشجویان و علاقه­مندان بیوفارماسی و فارماکوکینتیک می­نمایند. با توجه به اینکه تاکنون در این زمینه کتابی به زبان فارسی که جامعیت مطالب تدریس شده در دانشکده­های داروسازی را داشته باشد، تالیف یا ترجمه نشده است، بر آن شدیم که بخش­هایی از این کتاب (نه تمامی بخشهای کتاب) که در برگیرنده مطالب تدریس شده در این درس هستند را به زبان فارسی برگردان نماییم. در این ترجمه، ضمن پایبندی به مطالب ذکر شده در منبع، تلاش شده است که در حد امکان از تکرار غیر­ضروری مطالب اجتناب و اشتباهات سهوی موجود به مقدار زیادی اصلاح شوند. با توجه به اینکه ممکن است در مواردی به مقابله متن فارسی و انگلیسی توسط خواننده نیاز باشد، ترجمه هر صفحه از متن انگلیسی در صفحه مشابه در کتاب فارسی آورده شده است تا این مقابله با سهولت کامل صورت گیرد. امیدواریم که کتاب حاضر بتواند سهم قابل توجهی در آموزش دانشجویان داروسازی در زمینه بیوفارماسی و فارماکوکینتیک ایفا نماید.
 
 
09 تیر 1397 مدیر سایت 4596
3 رای
نظرات توسط کاربران نگاشته شده است و مسئولیت آن بعهده نویسنده مطلب میباشد.

ارسال نظر شما

Powered by CMSIRAN © 2002 - 2025